​Južné Peru: Púšť, oceán, hory a vysnívané Machu Picchu

31.Okt 2016 | 00:00
Autor: Klára Nemcová
Kategória: Zápisky z ciest
Značky: zápisky z ciest peru

Náš peruánsky výlet sme zrealizovali v apríli tohto roku. Celkovo sme na naň mali 12 dní, v rámci ktorých sme navštívili najväčšie turistické destinácie juhu. Naša cesta vyzerala takto: Lima > Cusco > Aguas Calientes (Machu Picchu) > Arequipa > Colca Canyon (Cabanaconde) > Paracas > Lima. Na trasu Lima-Cusco sme si bookli letenku, no na zvyšok sme využili autobusy, vďaka čomu sme boli flexibilní. Podrobný popis, kde, čo a ako treba vidieť nájdete v nasledujúcich riadkoch.

LIMA

Po dlhej ceste sme sa ovocne dezinfikovali, podaktorí vychnutnali Horalku a zaľahli do postelí v ubytku na Miraflores, čo je podľa mňa spolu s Barrancom najkrajšia časť Limy. Ubytovaní sme boli v krásnom hostelíku Casa de Baraybar za 17 eur/noc/osobu s raňajkami, 2 min od promenády, definitívne to bol výborný výber čo sa týka ceny, pohodlia a kvality. Lima bola iba prestupným miestom a strávili sme tu iba jeden celý deň.

Čo sa oplatí vidieť v Lime za jeden deň?

• Miraflores (promenáda popri pobreží, parky a krásne výhľady najmä počas západu slnka, nevynechajte Park lásky , ktorý nápadne pripomína Barcelonu.)
  • Barranco s parkmi, pouličnými umelcami, živou hudbou a reštauráciami
  • Kennedy park – známy tiež ako park mačiek. Dôvodom vraj je, že v minulosti bolo v centre Limy veľa potkanov a tak sa rozhodli nasadiť mačky. Mačky problém vyriešili a teraz si desiatky z nich polyhujú v parku Kennedy.
  • Historické centrum: Plaza de San Martín; počas obeda si naplánujte návštevu hlavného námestia Plaza de Armas, kde sa každý deň o 12:00 koná výmena stráží. Odporúčam výborné obedové menu s výhľadom na celé námestie v reštaurácii priamo oproti prezidentskému palácu. Menu je trochu drahšie ako v bežných reštikách ale výhľad naozaj stojí za to. (pikoška o Peru: Plaza de Armas sa nachádza v každom meste či mestečku - je to hlavné námestie)
  • Múzeum inkvizície - vstup zdarma
  • Hlavná tržnica, kde nájdete doslova všetko - od kvetov až po dezerty hneď vedľa čerstvého mäsa. Tržnica má svoje peruánske čaro – tetušky pokrikujú po zákazníkoch v španielčine: muñeca, flaquita alebo amigita, čo v preklade znamená zlato, pekná, kamoška. Skrátka hneď bude váš deň krajší po všetkých tých komplimentoch.
  • Suveníry: Lima je definitívne najlacnejšia na nákup suvenírov, takže po návrate do Limy sa oplatí vybehnúť do centra a dokúpiť suveníry. Veľký trh so suvenírmi je kúsok od Plaza de Armas.

Čo sa oplatí ochutnať?

• Jedlo: Na obed určite zájdite na chutné a lacné menu, ktoré podávajú vo väčšine reštaurácii – menu sa pohybuje v cenách 6-20 soles a zahŕňa predjedlo, nápoj a hlavné jedlo. Peruánska kuchyňa je veľmi chutná a zdravá. Nezabudnite ochutnať peruánsku špecialitu: Ceviche (čerstvé ryby či morské plody "uvarené" v limetkovej šťave), Ají de Gallina (kura s krémovou omáčkou), Cuy (morča - ktoré môžete nájsť na niektorých miestach už aj pekne vykostené), Lomo Saltado (dusené kura na zeleninke s hranolkami a ryžou)
  • Pitný režim: súčasťou obedovému menu sú veľmi sladké džúsy (refrescos) z rôznych druhov ovocia (maracuyá, chicha morada - tmavá kukurica..), u peruáncov sú veľmi obľúbené, avšak ak nemáte radi sladené nápoje vyskúšajte čerstvé ovocné šťavy, (jugos) či smoothies (batidas) ktoré vám pripravia aj bez cukru z neskutočných druhov ovocia akým je aj typické ovocie Peru – lúcuma
  • Pitný režim Vol. 2: Tradičný alkoholický nápoj je Pisco Sour (hroznová brandy s limetkou a vyšľahaným vaječným bielkom), pivárov určite poteší správa, že pivo je skoro tak dobré ako u nás – cenovo v obchode cca 5 soles za veľké, v reštike - od 7 soles a viac.

CUSCO

Mesto obklopené horami plnými energie a histórie. Spolu sme v Cuscu kvôli aklimatizácií strávili 3 dni (tri baby sme výšku zvládali dobre, no reprezentant mužského pokolenia mal všetky symptómy opísané v sprievodcovi, takže ten oddychoval dva dni na izbe s kokovým čajom)

My sme medzičasom stihli pobehať Cusco a výlety v okolí:

1. Deň: Cusco

Cusco je doslova obklopené horami a plné fotogenických uličiek s miestnymi predávajúcimi tradičné látky či suveníry. Mali sme šťastie, lebo práve sme zastihli festival plný farieb, tradičných kostýmov a tanca na Hlavnom námestí. Nad mestom je množstvo vyhliadok. Cusco je ako stvorené na prechádzky a objavovanie zákutí.

2. Deň: Čaro Inkov

• Chinchero, Maras - hradiská Inkov s nádhernými výhľadmi a energiou
  • Moray - kruhovité terasy, ktoré slúžili Inkom ako laboratórium
  • Salineras - prírodné soľné terasy

Na presun medzi jednotlivými hradiskami sme stavili na kombináciu miestnej dopravy a taxi: zobrali sme si z Cusca combi do Chinchera (Combi na smer Chinchero a Pisaq vyrážajú z ulice Pavitos, kúsok od Marketu San Pedro za 5 soles) a potom taxi, ktoré nás zobralo do Maras, Moray Salineras a späť za 80 soles. V Chinchere sme si kúpili za 70 soles Bolleto Turstico, ktorý nám platil na dva dni a na 4 pamiatky - Chinchero, Maras, Pisaq a Ollantaytambo – určite sa oplatia vidieť!

3. Deň: Pisaq, Ollantaytambo

Ďalší deň sme pokračovali v pamiatkach z BolletaPisaq, Ollantaytambo. V oboch mestách sú nádherné hradiská s výhľadmi na posvätné údolie. V centre Pisaq je milý lokálny market so suvenírmi a obrovská pec, kde pečú domáci chlieb.

Z Cusca taktiež odporúčam výlet na: Rainbow mountain, ktorý sme žiaľ nestihli.

AGUAS CALIENTES - MACHU PICCHU

Z Ollantaytamba sme poobede nasadli na vlak do Aguas Calientas, kde sme spali jednu noc aby sme na druhý deň skoro ráno vyrazili na vysnívané MP. Všetko sme mali vopred pripravené – večer vopred sme si kúpili lístok na ranný autobus na MP (spiatočný 80 soles na osobu), vstup na MP a Montaña MP sme mali už vopred kúpený – museli sme si ho však vytlačiť v kancelárii ministerstva na námestí v Cuscu.

Aj keď napriek tomu, že počasie o 5 ráno vôbec nenasvedčovalo tomu, že to bude pekný deň, opak bol pravdou. Po cca 30 minútach v autobuse sme dorazili k vstupnej bráne Machu Picchu, kde už bolo kopec turistov. Nie všetci však mali namierené naším smerom- MP Montaña. My sme mali vstup o 7:00, tento vstup bol obmedzený iba pre určitý počet turistov, takže poceste sme mali súkromie a mohli si užiť striedanie oblakov nad nami, pod nami a neuveriteľné výhľady na okolité hory a samotné Machu Picchu,ktoré nám doslova zobrali dych. Cesta na MP Montaña nám trvala niečo menej ako hodiny a späť 1,5 hodiny. Zo začiatku to bol miernejší stupák no v druhej polovici cesty nahor to boli doslova schody. Avšak aj neturisti to s dávkou odvahy a odhodlania zvládnu!

Zvyšok dňa sme si užili na samotnom MP. Toto miesto nás naozaj dostalo svojou atmosférou a to aj napriek ďalším tursitom. Väčšina z nich sa túla iba po samotnom MP a tak sa dajú nájsť miesta, kde si budete môcť vychutnať tú výnimočnú atmošku osamote. Typické fotočky scenérie MP môžete nafotiť aj bez túry na niektorú z hôr, približne po 20 minútach od brány. Takže tí náhlivý turisti sem naozaj chodia iba na hodinku aby sa odfotili a išli späť. Ak však chcete nasať energiu a atmošku, potúlajte sa aj celý deň.

AREQUIPA – "Biele mesto"

Arequipe sa nie nadarmo hovorí biele mesto, budovy na hlavnom námestí sú postavené z bielej vulkanickej skaly a nad mestom sa týči nie jedna, ale hneď tri sopky, z ktorých najviditeľnejšia je sopka Misti. Po 12 hodinovej ceste nočným autobusom z Cusca do Arequipy (My sme zaplatili 80 soles za prvú triedu s komfortnými sedačkami, večerou a vlastnou telkou; dajú sa kúpiť aj lístky za 30 soles, ktoré však z dôvodov bezpečnosti neodporúčam) nám padli vhod chutné raňajky na hlavnom námestí. Opäť raz sme mali šťastie pozrieť si miestny sprievod a trošku chaotickú prehliadku armády. V Arequipe sme sa zdržali iba pol dňa, poblúdili sme po uličkách v centre a poobede sme sa prepravili na ďalšie neuveriteľné miesto našej cesty – Colca Canyon, konkrétne do dedinky Cabanaconde

COLCA CANYON - 2. najhlbší kaňon na svete

Doprava, presun a ubytko v Cabanaconde

Na presun Arequipa – Cabanaconde sme sa rozhodli pre lacnú alternatívu dopravy–miestny autobus z hlavnej stanice Arequipy (Terrestre) do Cubanaconde. Z hlavnej stanice chodia dve autobusové spoločnosti – Reyna a Milagros, cenovo 17 soles a cesta trvá cca 4 hodiny. Cesta bola veľkým dobrodružstvom – keďže autobus brázdil kaňon akoby sa nechumelilo. Šťastlivo sme to však zvládli a večer sme sa ubytovali vo veľmi príjemnom hostely – Pachamama – s milým a ochotným personálom, čistou izbou a výborným jedlom. V Pachamama sme zistili, že tiež organizuje vlastnú dopravu z Arequipy, ktorá je pohodlnejšia a pravdepodobne aj bezpečnejšia; dá sa rezervovať priamo cez ich stránku: pachamamahome.com. Odporúčame!

Colca Canyon

S mapou v ruke sme ďalšie ráno odvážne vykročili smerom nadol, doslova na dno Colca Canyonu – konkrétne do oázy Sangalle. Domáci nám povedali, že vraj sa nemáme kde stratiť a tak sme ich poslúchli a nestratili sa! Po ceste nás zastavil pánko, u ktorého sme si kúpili vstup do Colca Canyonu za 70 soles. Zostup z Cabanaconde až do oázy nám trval 2 hodinky. Výhľady boli neskutočné – kaňon, okolité 5000ovky pokryté snehom, modrá obloha a na dne kaňonu rieka a zelená oáza. V oáze sme sa občerstvili a vybrali nahor- hore to už nebola taká lahoda, takže nám to trvalo niečo menej ako 4 hodiny. Vraj domáci to dokážu vybehnúť za menej ako pol hodinu, tak možno trošku kondičky a nabudúce aj my to skúsime... Niektorí turisti vyrážajú do kaňonu poobede, prenocujú v Sangalle prípadne navštívia iné dedinky vo vnútri kaňonu a na ďalší deň sa vracajú. My sme však boli plne spokojní s jednodenným výletom

Cruz del Condors

Ďalšie ráno sme si nenechali ujsť vyhliadku kondorov: Cruz del Condors – a už o siedmej ráno sme číhali na kondorov, ktorí naozaj prileteli a spravili nám krásnu show. Do Arequipy sme si zobrali tentokrát turistický autobus za 30 Soles, ktorý nám zastavil v dedinkách Pincholo, Maca, Chacapi, Chivay a vraj na vyhliadke- my sme však videli iba hmlu, trošku snehu a tabuľku s nadmorskou výškou 4910m.n.m.,čo je doposiaľ môj výškový rekord. Večerným priamym autobusom sme sa premiestnili do poslednej destinácie – Paracas

PARACAS ALIAS MALÉ GALAPÁGY

V priebehu noci sme sa od zelených údolí a zasnežených 5000oviek dostali do púšte a k vyprahnutému pobrežiu – do malého mestečka Paracas. Paracas v roku 2007 zasiahlo silné zemetrasenie, ktoré zničilo mesto a aj niektoré časti prírodnej rezervácie. V súčasnosti však vláda investuje peniaze a rodia sa tu nové múzeá a cesty. Mestečko Paracas sa nachádza v regióne Ica odkiaľ sa dá jednoducho urobiť jednodňový výlet do Nazca; prelet nad Nazca lines stojí cca 70$. Ak ste nadšenci adrenalínových športov určite navštívte Huacachinu – oázu, kde si môžete vyskúšať sandboarding a vychutnať východ či západ slnka nad piesočnými dunami. Región Ica je známy výrobou Pisca a vína. Po ochutnávke sme sa však zhodli na tom, že na Slovensku máme lepšie vínko.

V Paracase sme strávili dva dni, jednu noc a tu je náš program:

1. Deň: Playa Roja, Lagullinas (busom)

Autobusom sme sa nechali previesť cez rezerváciu Paracas– Informačné centrum , Playa Roja, Lagunillas a ochutnali vynikajúcu rybu. Výhľady na okolitú púšť, červené pobrežie a pelikány, ktoré nám robili spoločnosť pri obede boli nezabudnuteľnou súčasťou výletu! (cena výletu cez miestnu agentúru: 15soles/4hodiny).

2. Deň: Islas Ballestas (loďou)

Druhý deň sme doobedie strávili na lodi so sprievodcom. Loď nás previezla cez Islas Ballestas, tzv. Malé Galapágy, ktoré sú domovom tisícov druhov prímorských živočíchov, ako napr.juhoamerický uškatec, tučniak Humboltov, pelikány, kormorány, delfíny. Boli sme nečakane a milo prekvapené množstvom a krásou živočíchov, ktoré sme počas krátkeho výletu videli naozaj z blízka. Cestou späť do prístavu je vidieť obrazec " Paracas Candelabra", ktorý sa týči na brehu jedného z ostrovov a je do dneška veľkou záhadou. (cena výletu cca 1,5h: 30soles + 15soles vstup do NP)

Krásne zážitky!
Carpe diem

Klara Exploradora

Viac o mne a mojich cestách na: http://klaraexploradora.com/