Potulky po Ázii. Čína, Thajsko, Kambodža a Malajzia low-costovo.

15.Máj 2017 | 17:13
Autor: Ladislav Póczos
Kategória: Zápisky z ciest
Značky: čína thajsko kambodža malajzia

Naša plánovaná cesta do Thajska skončila návštevou štyroch rôznych krajín. Okrem krajiny večne usmiatych ľudí sme nazreli aj do Číny, Kambodže a Malajzie. Ako sa nám to podarilo?

Hlavným cieľom výletu bolo Thajsko, konkrétne ostrov Phuket, ktorý sme chceli navštíviť v marci. Letenky z Londýna som začal hľadať v dostatočnom predstihu, už v auguste predchádzajúceho roku. Chceli sme totiž tú najnižšiu cenu. A prestup v Číne dosť dlhý na to, aby sme stihli Veľký čínsky múr. Hľadanie, čakanie a sledovanie sa oplatilo, v novembri klesla cena na 350 €.

Letenka bola vo vrecku, a my sme mali sme 4 mesiace na plánovanie. Zazdalo sa nám, že 15 nocí bude v Thajsku veľa (po návrate hovorím, že by ani mesiac nestačil). A tak sme sa rozhodli skrátiť si pobyt na 9 nocí a dokúpiť letenky nízkonákladovej spoločnosti Air Asia do Kambodže, Malajzie a späť do Thajska (odkiaľ sme leteli domov).

Čína

V Číne, konkrétne v jej hlavnom meste Peking, sme mali 36 hodín. Do krajiny sme sa dostali so 72 hodinovými tranzitnými vízami, ktoré ponúkajú zadarmo, ak máte dlhší prestup. S týmito vízami ale nemôžete ísť za hranice Pekingu, čiže ani k Múru. My sme to napriek tomu riskli. A aj vďaka tomu, že nás nikto nekontroloval sme mali zážitok na celý život. Okrem vysnívaného divu sveta sme nakoniec pobehali aj Peking a videli jeho Zakázané mesto. Ak chcete vedieť, ako sa dostať k Múru čo najjednoduchšie a najlacnejšie, pozrite sa na môj blog. https://dennikn.sk/blog/ako-uzitocne-stravit-36-hodinovy-prestup-v-pekingu/

Thajsko

Na najväčší thajský ostrov Phuket sme prileteli v noci. Napriek tomu nás pred letiskom vytrvalo čakali taxikári. Nenaleťte tomu prvému, zjednávajte a nedávajte za odvoz viac ako 1000 BTH (cca 25 €) nech idete do ktorejkoľvek časti Phuketu. A na letisku si zameňte len toľko, koľko budete potrebovať na taxík. Zmenárne v jednotlivých lokalitách a hoteloch ponúkajú oveľa výhodnejší kurz.

Ešte pred cestou do Thajska sme dlho uvažovali, ktorú pláž si vyberieme. Dočítali sme sa, že Patong je veľmi rušný, a preto sme ho chceli obísť. Pre toho, kto má rád nočný život a diskotéky bude ale ideálny. My sme sa rozhodovali medzi plážami Karon a Kata, ktoré ležia vedľa seba. Nakoniec to vďaka cene s prehľadom vyhrala Kata. Vybrali sme si tu ubytovanie asi 200 metrov od pláže.

Dojmy z Thajska

Domorodci sú strašne milí, v každej reštaurácií alebo v obchode vítajú ľudí s úsmevom na tvári. Pre množstvo Rusov, ktoré sa do Thajska valí, nám často na anglické otázky odpovedali rusky.

Veľmi sa mi páčilo aj more. Zatiaľ to najteplejšie a najpokojnejšie, čo som zažil.

Čo všetko sme navštívili : Ak chcete Phuket precestovať na vlastnú päsť (a nedesí vás premávka), prenajmite si skúter. Aj jeho cena sa dá zjednať, pohybuje sa okolo 7-9 eur na deň. My sme sa rozhodli prenajať si ho na jeden deň (viac sa oplatí na dlhšie). Benzín kúpite na každom kroku, predávajú ho v sklenených fľašiach pri ceste.

Trasu sme si naplánovali cez google maps. Začali sme na vyhliadke Karon Viewpoint, kde je nádherný výhľad, ktorý určite stojí za cestu. A je zadarmo. Pokračujúc ďalej, smerom k obrovskej soche Budhu, sme niekoľkokrát zastavili pri slonoch na fotky a kŕmenie (za drobné). Majestátna socha Budhu stojí na vrchu Nakkerd a patrí medzi top atrakcie na ostrove. Vstup k nej je bezplatný.

Našou poslednou zastávkou bol Tiger Kingdom, alebo tigrie kráľovstvo, ktoré stojí od 20 € na osobu. Fotenie a hladkanie obrovských tigrov je nezabudnuteľné. Do vnútra sa vchádza v skupinkách. Sami si vyberiete, k akému veľkému tigrovi chcete vojsť do klietky, kde strávite asi 10 minút. My sme si vybrali stredne veľké (hoci sa to nezdalo) tigre, ktoré mali 12-15 mesiacov. Celú dobu s nami bol tréner.

Fakultatívne výlety: Stánky ponúkajúce exkurzie po Phukete a na okolité ostrovy sú na každom rohu. Ceny na brožúrach sú vysoké. A na ozdobu. Stačí prejaviť nezáujem a trochu zjednávať (platí všade, nie len pri výletoch) a môžete mať aj 50 percentu zľavu.

My sme si vybrali výlet na ostrov Koh Phi Phi. Z hotela do prístavu nás odviezli minibusom. Tam nás už čakal motorový čln (Speed boat) a 40 spolucestujúcich. Cesta na Koh Phi Phi trvala asi hodinku a nebola najpríjemnejšia. Tí, so slabším žalúdkom by mali staviť na tabletky proti morskej chorobe.

Najkrajšou časťou Koh Phi Phi je pláž Maya Bay. Škoda len, že bola úplne plná. Deň čo deň na ňu agentúry vozia stovky turistov. My sme mali podľa sprievodcu šťastie. Ak by sme prišli pred Čínskym novým rokom, bolo by ich tu dvojnásobok. Výlet bol taká rýchla jazda, všade sme stáli asi hodinku a ubehlo to ani sme sa nenazdali. Ale podľa mňa sa výlet s obedom v cene oplatil.

Kambodža

Let do Kambodže sme mali naplánovaný na 6:00 ráno, ale na letisko sme sa vybrali už v noci, aby sme si stihli nechať batožinu v úschovni. Nechali sme ju tam na 5 dní za 10 eur. A aj sme ju tam po návrate v poriadku našli.

Prvou vecou, ktorú sme riešili prílete do Siem Reap boli víza. Stačí k tomu vyplniť 2 formuláre a priložiť aktuálnu fotku a 30 dolárov. Netrvá to dlho, behom pol hodiny sme boli na ceste do mesta. Tuk-tuk stojí okolo 6 amerických dolárov. V Kambodži sa platí menou Riel. Môžete platiť dolármi, no ak je výdavok menej ako 1 dolár, dostane naspať Riel.

Ešte pred odchodom z letiska nás vodič tuk-tuku namotával na výlet k Angkor Wat. Veľmi sme ho chceli navštíviť, a mali sme len jeden celý deň, tak sme sa nechali. A zistili, že v hoteli nás to mohlo stáť menej, pod 20 dolárov. Aj keď, ani 25 dolárov za 2 osoby za odvoz a 6-7 hodín čakania nebola taká strašná cena.

Od hotela sme pri pohľade na všadeprítomnú chudobu veľa nečakali. Nakoniec nás v tomto Kambodža príjemne prekvapila. Dokonca to bolo lepšie ako v Thajsku. Luxus za polovičnú cenu.

Aj privítanie bolo veľkolepé. Skorý check-in nebol problémom a ešte k tomu nás čakali osviežujúce vlhčené obrúsky a vychladený džús. Okrem nás tam bola ubytovaná iba jedna trojčlenná rodinka, takže skoro celý hotel bol iba náš.

Nestrávili sme tam ale veľa času. Hneď sme sa vybrali do centra mesta, na Pub Street, kde je najväčšie trhovisko a množstvo reštaurácií. Tuk-tuk vás tam zoberie za 3 doláre. Môžete tu vyskúšať miestne pochúťky ako hamburger z krokodíla alebo grilovaného hada. Vyskúšal som oboje a bolo to výborné. Nemôžete vynechať ani pivo Angkor za pol dolára.

Na ďalší deň nás čakal výlet na Angkor Wat. Východ slnka sme tu nezažili. Vraj to nie je taký zážitok. Vyrazili sme ráno o 8:00. Najskôr sme si šli kúpiť lístok, ktorý na celý deň a ku všetkým chrámom stojí 37 dolárov na osobu. Dávajte si naň pozor, budú ho od vás pýtať takmer všade. Zoberte si aj vodu, nedá sa kúpiť všade, čo je v obrovských horúčavách dosť problém. Nejedného turistu brala sanitka.

Chrámy boli prekrásne, takisto sú zážitkom, na ktorý sa nezabúda. A náhodou sme tu stretli Martina z Travelistanu. Pri chrámoch sme boli do 14:00. Ďalší zážitok sme mali cestou naspäť - šofér nás silou mocou chcel zobrať k mamke. Ale nakoniec nás predsa vyložil na Pub streete, kde sme sa naobedovali.

Dohodli sme sa s ním ale, že nás na druhý deň ráno odvezie na letisko. Tuk-tukárov sa tam síce motalo viac ako dosť, ale prečo nevyužiť toho spoľahlivého.

Malajzia

Do Kuala Lumpur sme prileteli v ranných hodinách. Tentoraz sme ale dosť času strávili pri pasovej kontrole. Priletelo totiž naraz veľké množstvo ľudí. Víza sme nepotrebovali. Opäť sme zamieňali len peniaze na taxík, čo sa nám trochu vypomstilo, keďže sme neskôr dosť dlho hľadali zmenáreň. Nakoniec sme ju našli v obchodnom centre.

Ako sa dostať do hotela/mesta?

Najvýhodnejšie a najrýchlejšie je to taxíkom. Fungujú dva druhy taxíkov. Prvé sú tzv. „budget taxi", s ktorým sme išli aj my. Sú červené. V príletovej hale si potom, čo sa preukážete adresou hotela, kúpite kupón, s ktorým idete k taxíkom. Tie druhé sú fialové, majú taxameter, a sú drahšie.

Inak sme sa po meste pohybovali pešo, keďže sme sa ubytovali v centre. Zaujímavé sú ale fialové autobusy s označením „GOKL". Chodia v štyroch líniách a miestni ich využívajú na cestu do práce. Len málokto vie, že sú úplne zadarmo. My sme ich využili len raz.

Na ďalší deň sme skoro ráno vyrazili vlakom za pár drobných k Batu Caves, čo sú vápencové jaskyne. Sú významným pútnickým miestom hinduistov. Pre mňa boli najzábavnejšie opičky, ktoré šantia na 272 schodov vedúcich do jaskýň. Kúpil som im banány, ktoré stihli zožrať za 5 schodov. Môžu byť agresívne, keď vidia jedlo. Dosť som sa zľakol, hlavne, keď mi jedna skočila na krk. Chrám, ktorý tu stojí, je tiež parádny.

Samotné mesto Kuala Lumpur ma trochu sklamalo a bolo mi ľúto, že som nestrávil viac času v Kambodži, ktorá bola top celej cesty. Isto za to mohlo aj počasie. Fakt lialo a za krátky čas sme zmokli až dvakrát. V meste sme navštívili China town, čiže čínsku štvrť, čo bolo pre mňa skôr čínsky trh. Videli sme Petronas Tower, prekrásne cez deň aj v noci. Pozreli sme aj do vnútra ale na vrch sme sa nedostali, všetky termíny boli vypredané. Odporúčam kupovať lístky dopredu. Počas nášho pobytu sa oslavoval Deň zeme a akurát, keď sme na streche večerali, vypli všetky svetlá. A mali sme šancu „vidieť" mesto v úplnej tme.

Ubytovanie

Všetky naše ubytovania sme si obsadili cez stránku www.booking.com

Čína - Yiyang City Center Apartment: Skôr neodporúčam. Izby boli čisté, ale zariadenie sa ťažko hľadá. Názov má vypísaný iba čínsky. Majiteľ nebol najochotnejší. Výhodou je, že je v centre a ľahko sa od neho dostať k Čínskemu k múru. Nemali sme raňajky, ale plne vybavenú kuchyňu. Internet nefungoval ani po zadaní hesla.

Thajsko - Phuket Chaba Hotel: Určite áno. Boli sme spokojní so službami aj s polohou. Platili sme depozit, s ktorým sme nepočítali a narušil nám rozpočet. Ale dostali sme ho naspäť. Raňajky boli výborné, každé ráno sa dalo vybrať niečo iné. Prvú noc sme strávili v drahšej izbe so súkromným bazénom, nemali voľnú izbu v tej kategórií, čo sme si vybrali. Na ďalší deň sme sa museli sťahovať, čo bola cena za krásnu izbu, za ktorú by sa oplatilo si aj priplatiť. Internet bol dosť dobrý.

Kambodža - Eco Villa: Určite áno. Ako som písal vyššie, dostalo sa nám kráľovského privítania, aké som v takejto cene ešte nikde nezažil. Mali sme na dvore bazén s čistou, vlažnou vodou. Raňajky boli formou výberu z niekoľkých menu – pre 5 ľudí nerobili švédske stoly. Internet bol prekvapivo rýchly a stabilný.

Malajzia - WP hotel: Hotel by som odporučil, aj neodporučil. Na streche sme mali bazén a bol neskutočný zážitok kúpať sa na 12. poschodí a pozerať sa na mesto. Aj tu sa platil depozit. Raňajky bez šunky a salámy sa mi zdali dosť biedne. Check-in nie je povolený skôr ako 15:00, aj keď sme ho žiadali vzhľadom na náš génius balík na bookingu. Internet bol dosť dobrý.

Celkový rozpočet :

• Letenka : 361 €/osoba
  • Ostatné letenky : 114€ / osoba

Ďalšie ceny zahŕňajúce všetko - hotely, stravovanie, vstupy do pamiatok, prenájom skútra...

• Čína: 91 € /osoba
  • Thajsko: 395€ /osoba
  • Kambodža: 204€ / osoba
  • Malajzia: 104€ / osoba

SPOLU: 1269 € /osoba = 18 dní, 4 krajiny. Veľa alebo málo, posúďte sami.