Africká trilógia: Zanzibar

Autor: Dávid Haring
Kategória: Zápisky z ciest
Značky: zanzibar

Ak sa chystáte na Zanzibar, tento článok je práve pre vás. Je tu pár tipov, ako stráviť čas na tomto ostrove, podelíme sa o naše zážitky a nájdete tu aj celý náš tanzánsky budget.

21.2.2017 Skoro ráno sme sa zbalili, opustili náš hostel na severe Tanzánie a vyrazili smer Zanzibar. Ako prvé sme sa museli dostať na hlavnú autobusovú stanicu v Moshi. Na to sme si zastavili tuk tuk, ktorý nás tam za 1 USD zaviezol. Následne sme museli nájsť autobus, ktorý išiel do Arushe. Boli sme už poučení z predošlých dní, že musíme naskočiť do prvého v poradí a nie, do ktorého nás nahuckajú miestni ľudia, pretože zas by sme tam sedeli aj hodinu. Kufor nám hodili na strechu autobusu, no musím priznať, že sme mali o ne aj strach, ale všetko dobre dopadlo. Asi po hodine cesty, nám autobus zastavil na križovatke, kade sa išlo na letisko. Šofér nám dal batožinu, samozrejme nezabudol si od každého vypýtať aj peniaze za ňu.

Autobus dala dala, ktorý nás viezol k letisku, Moshi

Letisko sa nachádzalo 5 km od miesta, kde nás vyhodil autobus. Miestni ľudia nám ihneď ponúkali predražené ceny, že nás zavezú na letisko. Každého sme odbíjali, pretože sme chceli ísť peši a mali sme čas. Po pár stovkách metrov nám zastavilo auto, či chceme ísť na letisko za 2 USD. Neváhali sme a išli sme. Po príjazde na letisko nám ako vždy, kontrolovali batožinu ale 3x, pasy sme ukazovali aj 5x. Nasadli sme do lietadla a nabrali smer Dar Es Salaam.

Po krátkom lete sme mali čas 2 hodiny na poslednú loď na Zanzibar. Zjednali sme lacný taxík a išli sme. Lístok na Zanzibar stál 35 USD a plavba trvala 2 hodiny. Po príchode na ostrov do mesta Stone Town to už nebola tá práva Tanzánia. Všade bolo mnoho turistov. Po dlhom dni plnom cestovania sme sa išli ubytovať a vybehli sme večer na pivo.

Úzke ulice v meste Stone town

22.2.2017 Náš plán bolo ísť na druhu stranu ostrova na pláž Paje, kde sme mali rezervované ubytovanie na následujúce dni. Chceli sme si požičať auto na presúvanie sa po celom ostrove. Išli sme do požičovne áut, kde nám ponúkali auto za 40 USD na deň. Ako priniesli auto, pozreli sme poistku a bola prepadnutá už niekoľko mesiacov. Ihneď sme ich poslali do čerta a išli preč. Rozhodli sme sa, že ideme autobusom a zrazu prišiel ku nám jeden chalanisko, že jeho brat nám môže dať auto. Dali sme mu šancu a išli sme auto pozrieť. Auto bolo pekné, Suzuki, cena 30 USD, tak sme ho zobrali. Ešte nám majiteľ vybavil potrebné povolenie na šoférovanie za 10 USD a išlo sa na východ ostrova.

Naše požičané auto, Zanzibar

Po hodine sme dorazili na pláž Paje, kde sme sa ubytovali v krásnej chatke kúsok od oceánu. Pláž bola veľmi veterná, ideálna pre vodné športy (hlavne kite surfing), a veru, športovcov tam bolo mnoho.

23.2.2017 Vyrazili sme na sever ostrova, kde sú vraj najkrajšie pláže na ostrove, pláž Kendwa a pláž Nungwi. Od dedinčanov sme dostali radu, že ak nás zastaví polícia, máme sa tváriť, že nehovoríme po anglicky, pretože si veľmi radi zarábajú na turistoch. Cesta bola prázdna a potom to prišlo. Snáď každých 10km nás zastavila polícia.

Bolo to veľmi ťažké tváriť sa, že nevieme po anglicky pri základných otázkach, ktoré nám kládli (Ako sa máme, odkiaľ sme atď…..) ale bola to celkom sranda, keď sme im na všetko odpovedali po slovensky. Párkrát nás to aj zachránilo. Keď nám chceli dať pokutu za smerovku, radšej mávli rukou, že to s nami nemá význam a pustili nás. Jeden úsek cesty bol hrozný. Išli sme max 10 km/h., pretože tak rozbitá cesta nebola ani na safari.

Smerom na sever ostrova bola cesta veľmi rozbitá, Zanzibar

Keď sme dorazili na pláž Kendwa, naskytol sa nám krásny pohľad na azúrovú vodu. Musím uznať že krajšiu pláž som v mojom živote nevidel. Bolo to presne ako som si predstavoval. Krásny biely piesok, všade palmy. Dali sme si super obed, ceny neboli príliš vysoké, také európske… Vykúpali sme sa a išli sme si zisťovať ceny potápania na ďalší deň. Keď už bolo všetko vybavené a naplánované, zastavili nás predajcovia výletov na pláži, že majú super ponuku na večer.

Pláž Nungwi, Zanzibar

Šnorchlovanie na neďalekom ostrove a pozorovanie západu slnka počas plavby loďou s nápojmi a večerou. Dali sme sa ľahko nahovoriť. Znelo to výborne. Avšak, keď sme sa nalodili, odviezli nás len neďaleko pobrežia, že pestrofarebné rybky sa pozorujú tam. Keďže bolo zamračené, ani západ slnka sme neuvideli. A tak sme si len párkrát skočili do mora a z lode sme pozorovali nádherné pobrežie a ako večeru nám dali melón. Nášmu kapitánovi sa kormidlo vymklo aj spod kontroly a nechýbalo veľa, aby sme narazili do kúpajúcich sa ľudí. Tento výlet bol teda riadny zážitok. Boli sme trocha sklamaní, že spoločnosť nesplnila to, čo sľúbila, ale tešili sme sa už na ďalší deň a potápanie.

Pohľad z lode na pláž Kendwa, Zanzibar

24.2.2017 sme sa opäť vydali na sever ostrova a šli sme sa potápať. Najskôr sme dostali teoretický výklad, a keď sme boli pripravení, nahodili sme sa do neoprénov, pripravili sme si kyslíkové bomby a závažia a išli na more. Prišli sme k neďalekému ostrovu, hodili sme sa do vody a inštruktori nás pripravovali na potápanie. Pod hladinou sme boli asi 30 minút v hĺbke 10m a celé potápanie nám zabralo doobedie. Bolo super vidieť v priebehu pár dni africké safari spolu s vodným safari.

Hneď ako sme skončili, vybrali sme sa popri východnom pobreží k veľmi známej reštaurácii The Rock. Po ceste sme sa zastavili na plážach v Matemwe, v Kiwengwa a v Pongwe, z ktorých sa nám najviac páčila Pongwe, hoci sme tam boli v čase odlivu. Na východnom pobreží sa stretnete s plážami, kde je viac rias, ako na západe. Keď sme dorazili k reštaurácii The Rock, ľudia, ktorí mali zarezervovanú večeru tam išli loďkou. Miesto ako stvorené na romantickú večeru. My sme sa však rýchlo odobrali do nášho ubytovania, lebo na druhý deň sme cestovali späť do hlavného mesta Zanzibaru - Stone Town.

Reštaurácia na pláži Nungwi, Zanzibar

25.2.2017 Po tanzánskych typických raňajkách (omeleta a palacinky) zbalili kufre a vydali sa späť na západ ostrova. Išli sme popri južnom pobreží a zastavili sme sa na pár miestach. Neďaleko dediniek Mzambarauni a Kizimkazi Dimbani sme sa zastavili v čase odlivu, keď sme kráčali po morskom dne aj 50 m, kým sme sa dostali až k vode. Vedľa nás už čakali dámy na rybárov, ktorí donesú obživu. Nikdy v živote som si nemyslel, že rozdiel v prílive a odlive bude až takýto obrovský.

Južné pobrežie Zanzibaru v čase odlivu

Taktiež nás niektorí podnikatelia lámali aj na pozorovanie bielych delfínov, ktoré sa často vyskytujú v tejto oblasti. Najväčšia pravdepodobnosť výskytu je však skoro ráno a keďže aj pršalo, nechali sme si túto atrakciu na inokedy. Keď sme prišli do Stone Town, išli sme na nákup suvenírov. Ulice mesta boli úzke a kamenné, s predajcami sa dalo aj zjednávať. Zastavili sme sa pri starej pevnosti, pozreli sme si rodný dom Fredyho Merkuryho, pár kostolov, Dom zázrakov a iné pamiatky, ktoré sú veľmi blízko seba. Na prehliadku celého mesta stačia 2 hodiny. Po krásnom západe slnka sme sa vybrali na posledný "zanzibársky drink", lebo na druhý deň nás čakala cesta domov.

Rodný dom Fredyho Merkuryho, Stone Town, Zanzibar

26.2.2017 bol náš cestovateľský deň. Po ceste na trajekt nás zastavilo asi 12 taxikárov a ponúkalo odvoz. Cesta trajektom do Dar es Salaam nám trvala 2 hodiny a potom sme si zobrali Uber na letisko. Všetko išlo tak, ako malo a onedlho sme odleteli do Qataru.

Celkovo Zanzibar hodnotíme veľmi dobre, avšak veľa turistov ho urobilo akousi európskou dovolenkovou destináciou. Ak však máte záujem o slnenie sa na pláži, tak je super ako aj pre tých, ktorí milujú vodné športy. Nezabudnite si však vybrať tú správnu časť ostrova.

Pohľad na Dar Es Salaam z lode, Tanzánia

A teraz téma peniaze. Keďže sme boli traja, niektoré ceny sú uvádzané na osobu, ale vychádzajú z celkovej sumy pre 3 osoby. Tu je náš rozpočet celého výletu v Tanzánii:

• Letenka: 556 USD /os
  • Víza: 64 USD /os
  • Dobrovoľné očkovanie proti žltej zimnici: 50 USD /os
  • Dobrovoľné tabletky proti malárii: 51 USD /os
  • Vnútroštátne letenky Tanzánia: 92 USD /os
  • Trojdňové safari (auto, sprievodca, vstupy do národných parkov, ubytovanie, strava) : 700 USD /os + tringelty
  • Trajekt na Zanzibar: 70 USD /os
  • Ubytovanie - hostely a motely: 100 USD /os
  • Vstupy a výlety (vodopády, jazero Chala, Hot Springs, šnorchlovanie): 40 USD /os
  • Návšteva Massai osady: 50 USD/auto
  • Povolenie na šoférovanie: 10 USD /os
  • Potápanie: 120 USD/ os

Položky ako doprava, ubytovanie a strava sa môžu značne líšiť. Ide o to, akí ste nároční. Autobusy sa pohybujú do 3 USD/os, ubery sú taktiež veľmi lacné a s taxikármi treba zjednávať cenu. Niektorí začnú na 50 USD, o vy to dokážete "vydealovať" aj na 15 USD. Benzín stál okolo 1 USD/liter. Ak by ste mali záujem o konkrétne odporúčania ubytovania, môžeme vám do správy poskytnúť viac informácii. V miestnych reštauráciach typické africké jedlo stojí od 1 do 3 USD a keď si chcete pochutnať na európskych jedlách, vypýtajú si za ne aj 5-7 USD. Keď však idete do obchodu, toastový chlieb stojí 1 USD, ovocie a zelenina sú tiež lacné a voda stojí okolo 1 USD. Odporúčame vám taktiež, aby ste si zamenili doláre za šilingy, určite ušetríte viac peňazí.

Na záver, vám prikladám naše video z tohto nezabudnuteľného tripu.